onsdag 25 april 2012

Månadens sötsak- Tiramisu

I påskas så gjorde jag en sjukt god Tiramisu i en stor glasskål. Detta bli mitt första bidrag till månadens sötsak på den fina bloggen Söta saker. Månadens tema är sagolikt och jag tyckte att det blev mycket sagolikt med dukningen i den härliga påsksolen.




Jag har trott att det är svårt att göra Tiramisu, men nepp. Det var lätt som en plätt. Så här gjorde jag:


  • Lägg 10 savoiardokex i en form. Häll i 1-2 dl starkt kaffe och 1/2 dl kaffelikör (typ kalua).
  • Vispa 4 äggulor och 1 3/4 florsocker vitt och pösigt.
  • Vänd mer 200g mascaponeost.
  • Vispa 4 äggvitor till ett hårt skum och vänd ner i ostsmeten. 
  • Varva kexen och smeten i en form eller portionsskålar. Avsluta med smet.
  • Låt stå kallt några timmar innan servering.
  • Pudra över kakao precis innan servering.
  • Ät uppét!





1 kommentar: